Cik Tam..Cik Tong & Cik Yam

Alhamdulillah..menu petang tadi sangat2 lah sedapnya..acehcehcehhh...heheheeee...
mereka dok datang rumah..siap bawak Lauk Mentah...aku lah yang kena masak...huhuuu...aku hentam ajelah masak nya..asal masuk perut kenyang...:):)
Halal :)
Huhayyyyy...Cik Tam..Cik Tong...Cik Yam...
hehehee....

Ni Cik Tam
Aku masak lemak..Ringkas je 

Lada kering,bawang besar,bawang putih,halia,kunyit ( Blender )
Panaskan minyak n tumiskan bahan Blender tadi sampai naik minyak..
masukan serai yang di titik..
bubuh garam..ajinomoto n sedikit gula..
masukan sedikit air..dan Cik Tam..
Gaul2 rata sehingga kuah mendidih..
last sekali masukan santan n daun limau purut...
gaul lagi rata n rasa...:):)
Kurang Rasa??? Tambah ler..jangan terlebih masin sudah lah ea...hehehe...
Hidangkan... tu pun nak bagitau ker.. ;p :p
Ni Cik Tong
Aku masak kicap

Bawang Besar,Bawang Putih,Halia,Lada Kecil,Lada Besar ( di hiris )
Panaskan minyak...tumis bahan yang di hiris tadi n Serai (di titik) sehingga wangi..
masukan Kicap,garam,ajinomoto,sedikit gula n asam keping
biarkan mendidih..
masukan Cik Tong dan kacau sehingga rata
cuba lah rasa.. ok ke tak..kalau ok..ok lah:) :)
Ni Cik Yam
Aku Goreng Kunyit je

Serbuk kunyit,Garam n Ajinomoto ( Di gaul sebati dan lulurkan je kat Cik Yam tu )
Panaskan minyak...goreng ler... apa susah.. ;p :p
Haaa...siap kan masakan mudah dari aku...
jadinya macam kat bawah ni ler... terhidang dah... tapi masa aku siap update entri ni..semua hidangan dah licin..tanpa meninggal kan kesan...heheheee...Gelojoh nye dorang makan..an..ann..annn
 ehhhh...mna Cik Yam..tadak dalam hidangan ni.. :)
Oh yeee.. Cik Yam Tu untuk my lalink...siap goreng dia terus ngappp...lupa nak snap pic dia..hehehee...

2 ulasan:

Kila Lala berkata...

hehehe....comel sgt bagi nama dorg

Gadis Desa berkata...

@Kila Lala...heheheee