Resepi Cake Bluberry Chess


 
 (A)
140g tepung gandum
1sudu baking pawder
70g gula kastor
3biji telur kuning
2sudu esen vanila/pandan/lemon
135ml air biasa
45ml minyak masak

(B)
6biji telur putih
70g gula kastor
1sudu kecil krim of tar2

(C)
pewarna
chess cheddar (di parut)
filling fruit strawberry/blueberry/kiwi (ikut suka korang nak mana)
 
**************************************************************************************

Cara2nya
 
(untuk A)
Satukan telur,,minyak masak & air.. (di pukul sehingga gebu)
Pastukan masukan gula & pukul lagi sehingga naik kembang..
Setelah kembang..masukan tepung,baking powder & esen vanila & kacau dengan penuh kasih sayang dan romantika...hehehe..
ketepikan dahulu..

(untuk B)
Satukan semua bahan dan pukul sehingga gebu..
macam kat gambar ni....

Dah ok masukan kedalam adunan (A) tadi..
gaul secara kaub balik dengan perlahan sehingga sebati..
sesudah tu bahagikan beberapa bahagian dan letakan pewarna..
 
#Panaskan oven dalam suhu 160c
#Griskan loyang dengan marjerin sehingga rata sepenuhnya..
#Gunakan senduk kecil dan masukkan selapis demi selapis adunan ke dalam loyang sehingga habis..
#Bakar secara double (2 loyang n loyang bawah hendaklah besar dari loyang berisi adunan..n masukan air ke dalam loyang besar)
 
macam ni

#Bakar selama 45minit atau sehingga masak..
 
Bila dah masak..keluarkan dari loyang dan sejukan..
sesudah sejuk DEKO kan dengan FILLING FRIUT STRAWBERY/BLUEBERRY/KIWI
Dan akhir taburkan CHESS yang di parut tadi... 
Nanti jadi lah macam INI
 
* Taknak tabur chess pun boleh dan SIMPAN dalam peti sejuk..
 
Siapppppppp...:)
*********************************************************************************************
Photobucket

2 ulasan:

Arjuna Silvera berkata...

fuh makanan!!! suka.....

Cik Eyqaleysha berkata...

suka ea..buat lah nt ek:)